Projekt zarządzenia rozszerza na Maderę układ zbiorowy sektora kinematograficznego, z podstawowym wynagrodzeniem 925 euro dla większości kategorii.
Regionalny Sekretariat ds. Integracji, Pracy i Młodzieży (SRITJ) opublikował w Dzienniku Urzędowym Regionu Autonomicznego Madery (JORAM) z 7 listopada 2026 roku projekt zarządzenia, które rozszerza na Maderę układ zbiorowy sektora kinematograficznego, wraz z tabelami płacowymi ustalającymi podstawowe wynagrodzenie w wysokości 925 euro dla większości kategorii. Po zatwierdzeniu firmy sektora niezrzeszone w organizacji pracodawców oraz pracownicy niereprezentowani przez związek sygnatariusza objęci byliby tymi samymi minimalnymi zasadami.
Jest to projekt, a nie zarządzenie już obowiązujące. Publikacja ogłoszenia otwiera 7-dniowy okres, liczony od dnia publikacji, w którym zainteresowani mogą na piśmie zgłaszać uzasadniony sprzeciw. Mogą to zrobić wszystkie osoby prywatne lub prawne, które mogą zostać dotknięte rozszerzeniem, nawet pośrednio.
Układ zbiorowy został pierwotnie opublikowany w Biuletynie Pracy i Zatrudnienia (BTE), nr 1, z 8 stycznia 2025 roku, ze zmianami w BTE nr 32 z 29 sierpnia 2025 roku. Rewizja wynagrodzeń i innych kwestii pieniężnych została podpisana 1 września 2026 roku i opublikowana w BTE nr 39 z 22 października 2026 roku; to właśnie ta wersja została przepisana w JORAM. BTE jest oficjalnym biuletynem, w którym publikuje się układy zbiorowe pracy.
Zgodnie z art. 1 projektu zarządzenia rozszerzenie dotyczy dwóch sytuacji:
Zarządzenie nie dotyczy stosunków pracy, w których stroną są pracownicy zrzeszeni w związkach niesygnatariuszach będących stroną obowiązujących układów zbiorowych o tym samym zakresie. Nie są również rozszerzane postanowienia sprzeczne z bezwzględnie obowiązującymi przepisami ustawowymi.
Podstawowe wynagrodzenie 925 euro występuje w większości kategorii załączników I (Dystrybucja), II (Elektrycy), V/VI (Studia i laboratoria), VII (Metalowcy) oraz VIII (Kierowcy). Praktykanci konduktorów otrzymują 920 euro w pierwszych 11 miesiącach oraz również w 12. miesiącu. W pozostałych załącznikach najistotniejsze wartości to:
Zgodnie z klauzulą 2. układu tabele płacowe i pozostałe kwestie pieniężne obowiązują przez 12 miesięcy i wywołują skutki od 1 stycznia 2026 roku. Projekt zarządzenia stanowi, że w odniesieniu do tabel i postanowień o charakterze pieniężnym skutki te wynikają z tych samych zasad przewidzianych w układzie. Zarządzenie weszłoby w życie dnia następującego po jego publikacji.
Zarządzenie o rozszerzeniu to instrument, za pomocą którego Rząd Regionalny czyni stosowanym układ lub porozumienie zbiorowe wobec pracodawców i pracowników, którzy nie są nim objęci. W tym przypadku projekt powołuje się na Kodeks pracy, zatwierdzony ustawą nr 7/2009 z 12 lutego, w szczególności na art. 514 i 516, oraz na regionalny dekret ustawodawczy nr 21/2009/M, dostosowujący Kodeks pracy do regionu, zmieniony regionalnym dekretem ustawodawczym nr 39/2012/M.
Uzasadnienie wskazuje, że rozszerzenie ma na celu ujednolicenie minimalnych warunków pracy oraz zbliżenie warunków konkurencji między firmami tego samego sektora. Układ w ostatniej klauzuli wskazuje jako objętych 10 pracodawców i 800 pracowników. Dokumenty nie precyzują, ile z tych liczb dotyczy Madery, ani ilu lokalnych firm lub pracowników rozszerzenie by dotknęło.
Nowe maksymalne ceny paliw na Maderze wchodzą w życie o godzinie 0:00 16 listopada, zgodnie z zarządzeniem opublikowanym w Jornal Oficial.
Siedem uchwał zezwala spółce MPE na sprzedaż czterech działek budowlanych w Parque Empresarial da Zona Oeste w Funchal.
Regionalna Sekretariat ds. Wyposażenia publikuje wskaźniki cementu, oleju napędowego i robocizny za okres od kwietnia do sierpnia 2026 roku do waloryzacji cen robót publicznych.